Partit Socialdemòcrata

Sant Julià de Lòria

Units pel Canvi considera que Naturlandia ha de ser un projecte nacional i demana la “solidaritat del Govern”

Crea: 12/08/2019 - 16:20

La candidatura d’Units pel Canvi defensa que Naturlandia ha de ser un projecte nacional, el que “vol dir que hi ha d’haver també la solidaritat del Govern del país”, ha manifestat el candidat a cònsol major, Joan Travesset. Més enllà, Units pel Canvi té un projecte per al parc, que “necessita un nou impuls”. 

El primer de tot serà “un canvi de direcció”. Travesset ha defensat que aquesta hauria de ser com la de les estacions d’esquí alpí, Caldea o d’altres, “fixa al país”. Un segon pas estaria relacionat amb la gastronomia, de la que cal tenir més cura, ha exposat el candidat a cònsol major. I finalment, s’hauria de “fer una diagnosi de totes les instal·lacions”, i de manera especial del parc d’animals. En aquest punt, Travesset ha volgut aclarir que “son contraris a que els animals estiguin en captivitat”.

Finalment, Travesset també ha exposat que es vol, “de forma innovadora, treballar la coordinació, realització i recerca de l’efecte que pot tenir la massa forestal del nostre bosc de la Rabassa vis a vis de la salut i el benestar de les persones”.

 

Units pel Canvi vol recuperar la Festa de les entitats per cohesionar la ciutadania

Crea: 12/03/2019 - 16:24

La candidatura d’Units pel Canvi ha exposat aquest dimarts la voluntat de donar un nou impuls a les entitats culturals de la parròquia. “Sant Julià de Lòria sempre s’ha considerat la capital cultural del país i malauradament s’ha deixat perdre”, ha lamentat Iris Orriols, la número 4 de la llista. Així, ha proposat recuperar la Festa de les entitats perquè “ajuda a que hi hagi cohesió amb la ciutadania”. La Festa de les entitats es va deixar de fer per diversos motius, entre els quals l’econòmic tenia un pes important, “però entenem que és una activitat necessària per les entitats i per la ciutadania de Sant Julià de Lòria”, ha manifestat Orriols, que ha recordat que la festa apropava les entitats a aquella gent amb ganes de participar del teixit associatiu però que per una raó o altra, o no coneixia les entitats o no havia tingut temps per inscriure-s’hi.

A més, aquest esdeveniment, a més de permetre “tornar a crear aquell sentiment de germanor que hi havia entre les entitats”, hauria de contribuir a involucrar el jovent. En aquest sentit, la número 4 de la llista d’Units pel Canvi ha valorat que “és molt important involucrar el jovent de la parròquia per poder donar més vida a aquestes entitats”, pel que també seria interessant que treballessin junts els departaments de Cultura i de Joventut “per impulsar les dues vessants”.

Així, s’han compromès a mantenir reunions amb les diferents entitats per així conèixer les coses que s’estan fent bé, per poder-les mantenir, i “també veure les mancances que tenen”, i poder ajudar-les. En aquest punt, Orriols ha avançat que algunes de les entitats que han nascut més recentment “no se’ls ha donat l’ajuda que necessitaven per arrencar, que és quan més es necessita”. D’aquesta manera, ha faltat donar-los presència al poble, donar-les a conèixer perquè axí també la ciutadania i el jovent tinguin ganes de participar-hi, ha explicat Orriols.

 

Units pel Canvi denuncia l’estat de “deixadesa total” de les urbanitzacions lauredianes que comporta “un perill”

Crea: 12/02/2019 - 20:22

Sánchez proposa arribar a acords amb els propietaris per trobar “una solució definitiva”

 

La candidatura d’Units pel Canvi ha denunciat aquest dilluns l’estat de “deixadesa total” en que es troben les urbanitzacions construïdes abans de l’any 2000, on “contínuament hi ha problemes”, ha explicat la número 2 i candidata a cònsol menor, Maria Carme Sánchez. El mateix passa amb les carreteres secundàries, que s’haurien d’anar adequant de mica en mica, un tram cada any. Tot plegat “arriba un moment que és un perill per la ciutadania”, ha manifestat Sánchez, com per exemple de despreniments de terres, forats als accessos, etcètera.

Pels membres d’Units pel Canvi, “el Comú s’hi hauria d’implicar d’una vegada per totes per trobar solucions”. En aquest sentit, la candidata a cònsol menor, acompanyada del número 1, Joan Travesset, ha proposat la celebració de diverses reunions amb els propietaris de les diferents urbanitzacions per “arribar a un acord i trobar una solució definitiva”. Sánchez ha exposat que, degut a la falta de transparència, hi ha molts espais en els que no es coneixen quin és l’estat de serveis com el clavegueram o altres, i que caldrà establir prioritats amb els residents dels diferents nuclis per llavors destinar “uns pressupostos adequats per solucionar-ho”.

A l’entendre de Sánchez, “cadascuna té problemàtiques diferents, però en realitat totes radiquen en el mateix: en una deixadesa en la què les urbanitzacions s’han deixat en el mateix estat que quan es van fer”.

 

La situació a Naturlàndia i l’estat del vial lauredià, eixos de la reunió política que celebrarà el PS a Sant Julià

Crea: 11/29/2018 - 14:10
Representació virtual del projecte del vial de Sant Julià.
El Partit Socialdemòcrata (PS) reprendrà dimarts vinent les reunions polítiques obertes a la ciutadania amb una nova trobada, en aquest cas, a Sant Julià de Lòria. L’acte tindrà lloc al Centre de Congressos lauredià i, a més d’altres temes que podran proposar els assistents, abordarà la situació de Naturlàndia i del vial, l’ordenament de les activitats de muntanya i els avantatges d’apostar per la doble nacionalitat. 
 
La reunió política tindrà lloc dimarts, 4 de desembre, a partir de les 20.00 hores. Es farà a la sala seminari 3 del Centre de Congressos Lauredià. Comptarà amb la participació tant de representants del comitè local de la formació, com de càrrecs electes nacionals, entre els quals els consellers generals Pere López i Gerard Alís. 
 
La primera part de la trobada se centrarà en dos aspectes claus per a Sant Julià com és la situació a Naturlàndia i l’estat del projecte de la desviació laurediana. La segona part abordarà un tema d’interès nacional, tot i que vinculat a la parròquia, com és l’ordenament de les activitats de muntanya i com s’ha de garantir la convivència d’aquestes pràctiques amb la conservació del medi natural. També es parlarà de l’Estadi Nacional de Trial. 
 
Per últim, des de la Joventut Socialdemòcrata d’Andorra (JSA) també es posarà sobre la taula la possibilitat de legalitzar la doble nacionalitat i els avantatges que aquesta proposta, defensada des del PS, pot comportar. A més, cal tenir en compte que la reunió, que està oberta a tota la ciutadania, preveu que els assistents puguin proposar altres temes per debatre. 
 
Serà la cinquena reunió política que celebri el PS després de les realitzades en els darrers mesos a Andorra la Vella, Encamp, Escaldes-Engordany i Ordino. En les anteriors, s’han pogut tractar temes de tanta importància com les dificultats per accedir a habitatges de lloguer, el projecte d’heliport a Tresoles o els problemes dels joves amb addiccions a les drogues o a l’alcohol.
 

Respostes a les preguntes sobre l'abatiment d'un ós a Naturlàndia

Crea: 09/07/2017 - 18:49
Dos óssos al parc de Naturlàndia (Ara.ad).
Pregunta 1:
Quins controls efectua el Govern en relació al Parc de Naturlàndia (vigilància de les instal·lacions, control de les condicions de vida dels animals en captivitat, altres consideracions, ...) seguint les disposicions de la Llei de tinença i protecció dels animals?
Els controls que efectua el govern en relació al parc d’animals de Naturlàndia són realitzats pels serveis tècnics dels Departaments que conformen el Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, en el marc de la llei de tinença i protecció dels animals. 
 
El Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, mitjançant la Unitat de Fauna, és competent pel seguiment de les matèries que fan referència a la tinença en captivitat d’exemplars de la fauna salvatge i en la importació d’exemplars de la fauna salvatge, i el Departament d’Agricultura, mitjançant el Servei Veterinari de Salut i Protecció dels Animals, és competent en les matèries referents a la tinença d’animals domèstics, essent en aquest cas concret, animals de renda lligats a la granja present en el parc o a altres activitats connexes (hípica per exemple). 
 
Pel que fa els controls en matèria de fauna salvatge:
 
La Llei 11/2016, del 28 de juny, de tinença i protecció dels animals, mitjançant l’article 32.6, determina que la competència de vigilància i inspecció en matèria de condicions de tinença i de benestar animal en aquelles instal·lacions que alberguin animals salvatges en captivitat correspon al ministeri responsable de la fauna. L’article 5.2 de dita Llei, també, atorga al Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat les competències d’autorització de transport, importació i exportació dels exemplars de fauna salvatge. Així mateix, la Llei 14/2012 de salut animal i seguretat alimentària, mitjançant els articles 47 i 49.3, atorga al Servei de fauna silvestre la competència de vigilància i inspecció en matèria sanitària sobre les mateixes instal·lacions. 
 
A continuació es fa un llistat dels controls efectuats:
 
- Revisió i control dels documents adjunts a la sol·licitud relativa al projecte de construcció de Naturlàndia, tramesos al Departament de Patrimoni Natural l’1/12/2008, per tal de garantir l’adequació a la normativa vigent. Informe favorable emès el 24/03/2009.
 
- Visita del personal tècnic de Patrimoni Natural i de Medi Ambient, revisió dels tancats i de l’arbrat pròxim als tancats, i seguiment ambiental del projecte ambiental de Naturlàndia 20/06/2012.
 
- Visita del personal tècnic de Patrimoni Natural, revisió dels tancats i dels edificis de maneig dels animals prèvia a l’autorització com a nucli zoològic el 19/11/2012.
 
- Visita del personal tècnic i comandaments de Patrimoni Natural el dia de l’obertura de Naturlàndia  el 04/06/2013.
 
- Revisió i control documental previs a l’autorització del 24/07/2014 del projecte d’instal·lacions pel manteniment en captivitat de linx.
 
- Revisió de la tanca perimetral del parc per part del Cos de Banders el dia  01/08/2014.
 
- Revisió i control documental previs a l’autorització del 23/07/2015 del projecte d’instal·lacions pel manteniment en captivitat de marmotes.
 
- Revisió i control documental previs a l’autorització del 18/08/2015 del projecte d’instal·lacions pel manteniment en captivitat d’herbívors (daines, muflons i cérvols).
 
- Revisió i control documental previs a l’autorització del 09/09/15 del projecte d’instal·lacions pel manteniment en captivitat d’isards .
 
Tal i com estableix la normativa vigent, l’autorització per part del Govern de l’activitat de tinença i exhibició pública d’animals salvatges va requerir la formalització prèvia de l’autorització del parc d’animals de Naturlàndia com a nucli zoològic de fauna salvatge, seguint els preceptes del Decret del 16-3-2005 d'aprovació del Reglament referent a la classificació i a l'establiment de les condicions d'atorgament de l'autorització de nucli zoològic per a espècies de la fauna salvatge, les obligacions de funcionament, el tipus d'instal·lacions i les condicions que han de complir. Aquesta autorització va ser atorgada en data 20 de novembre del 2012.
 
L’emissió d’aquesta autorització reposa, entre altres elements, sobre la revisió i control dels documents adjunts a la sol·licitud d’autorització com a nucli zoològic, la inspecció de les instal·lacions i la conformitat d’aquestes amb el contingut de la norma. A efectes del Registre de nuclis zoològics de fauna salvatge, Camprabassa S.A. societat explotadora del parc d’animals de Naturlàndia es troba identificada amb el núm. 01/12 i disposa dels llibres de registre escaient.
 
Aquest mateix Reglament especifica en el seu article 14.2 que els nuclis zoològics de fauna salvatge han de disposar d’un programa d’higiene i profilaxi de periodicitat anual, redactat i aplicat per un veterinari legalment establert a Andorra. A diferència doncs del què succeeix en la vessant dels animals domèstics -com veurem més endavant-, l’aplicació dels procediments sanitaris es troba derivada als professionals de l’àmbit privat.
 
El Decret del 16-3-2005 d'aprovació del Reglament relatiu a les condicions de transport, d'importació i d'exportació d'animals salvatges (els annexes van ser modificat per Decret del 5-12-2012) estableix els procediments a seguir en cas d’importació o exportació d’animals salvatges per tal de complir amb les obligacions fixades per la Llei en matèria d’intercanvis d’animals, vinculant sempre aquestes operacions a l’autorització per part del Govern. Totes les importacions d’animals amb destí al Parc de Naturlàndia han estat degudament documentades i autoritzades per part del Govern, garantint-ne així l’origen i la traçabilitat dels desplaçaments.
 
Així, des del 2013 fins a l’actualitat s’ha realitzat el control de les importacions i reexportacions dels següents animals, tenint en compte l’origen legal dels mateixos, els controls i certificats sanitaris escaients de cada espècie i els permisos de les autoritats competents del país d’origen:
 
- Les importacions de 14 cérvols europeus, 2 cérvols sika, 6 daines, 11 llops, 3 ossos, 5 cabres salvatges, 3 isards, 3 linxs, 5 cabirols, 3 marmotes, 11 muflons; 
 
- Les importacions i posterior reexportació d’1 duc, 1 duc blanc, 1 falsa coral, 1 fura, 1 gamarús, 1 mofeta ratllada.
 
Pel que fa els controls en matèria d’animals domèstics:
 
La Llei 11/2016, del 28 de juny, de tinença i protecció dels animals, mitjançant l’article 32.1, atribueix al Departament d’Agricultura el deure de vetllar pel compliment de les condicions de tinença i de benestar animal fixats per la Llei en aquelles instal·lacions que alberguin animals domèstics. Així mateix, la Llei 14/2012 de salut animal i seguretat alimentària, mitjançant els articles 46, 47 i 49.2, atorga al Servei Veterinari de Salut i Protecció dels Animals la competència de vigilància i inspecció en matèria sanitària en les mateixes instal·lacions i també faculta aquest servei per intervenir clínicament sobre els animals de renda. A efectes del Registre d’Explotacions Agràries del Departament d’Agricultura, CampRabassa S.A. societat explotadora del parc d’animals de Naturlàndia es troba identificada amb el codi d’explotació AD0673 i disposa de diversos animals de renda inscrits al Padral.
 
En base a les disposicions d’aplicació del Protocol sobre Qüestions Veterinàries signat entre Andorra i la Comunitat Econòmica Europea l’any 1997, el Servei Veterinari realitza periòdicament els controls sanitaris específics per a les diferents espècies de bovins, equins, ovins i caprins que es trobin registrats al Padral de l’explotació AD0673. Aquestes tasques suposen com a mínim un control anual per cada espècie per la realització del sanejament ramader obligatori. D’altra banda, a requeriment de la direcció del Parc i davant d’una sospita de malaltia, traumatisme o altres alteracions que puguin patir els animals domèstics que es troben a Naturlàndia, el Servei Veterinari presta l’assistència clínica escaient fins a solució del cas i/o control del risc sanitari.
 
Aquests elements -vigilància passiva i acció clínica- asseguren un control freqüent de les condicions de manteniment dels animals domèstics i permeten emetre les recomanacions de millora escaients mitjançant l’emissió d’actes d’inspecció.
Cal remarcar que en diversos casos on el Servei Veterinari s’ha desplaçat al parc d’animals de Naturlàndia per raó de missió oficial sobre els animals domèstics, ha prestat igualment serveis d’assessorament i d’assistència tècnica en casos relacionats amb la fauna salvatge resident al parc. Així, s’ha procedit a l’obtenció de mostres orgàniques per l’emissió de certificats oficials, a assistir operacions de captura per realitzar la identificació oficial de certs exemplars o s’ha emès opinions terapèutiques davant d’algunes situacions clíniques.
 
Pregunta 2:
Quins protocols, establerts per Govern, se segueixen en relació al sacrifici dels animals en el mateix parc?
Les condicions en les que es pot procedir a sacrificar un animal es troben contemplades a l’article 9 de la Llei 11/2016, del 28 de juny, de tinença i protecció dels animals que estableix que:
 
Article 9. Sacrifici dels animals i controls especials 
 
1. Si un animal s’ha de sacrificar, s’han d’utilitzar els mètodes que impliquin el patiment mínim. 
 
2. El sacrifici s’ha de fer sota el control d’un veterinari legalment establert. 
 
3. Correspon al Govern establir reglamentàriament les normes de sacrifici. 
 
4. Sense perjudici del que disposen els apartats 1 i 2, quan es tracti d’animals de renda criats a casa, per a l’autoconsum, es poden sacrificar pels sistemes tradicionals. 
 
5. En casos especials en què s’hagi de controlar la població d’una espècie o bé un individu d’aquesta espècie que hagi esdevingut perjudicial per a altres poblacions animals, l’agricultura, la ramaderia, l’ecosistema, així com per raons de sanitat animal o de salut i de seguretat pública, el Govern estableix reglamentàriament les condicions quant a zones, períodes, mètodes i persones autoritzades per fer-ne el control i eventual-ment el sacrifici. 
 
6. Es prohibeix sacrificar animals de companyia a les instal·lacions per al manteniment d’animals de com¬panyia, i als nuclis zoològics en general, excepte per motius humanitaris, sanitaris o comportamentals, amb el diagnòstic previ d’un veterinari, assistit d’un equip professional legalment establert.
 
Els apartats 3 i 5 d’aquest article es troben desenvolupats pel Decret del 16-07-2014 d’aprovació del Reglament referent al sacrifici dels animals, la captura i els controls especials de la població d’una espècie animal o bé d’un individu d’aquesta espècie que hagi esdevingut perjudicial.
 
Aquest Reglament estableix d’una part els procediments que els veterinaris han d’utilitzar per procedir a eutanasiar un animal i d’altra part, els procediments que en casos concrets el personal de l’Administració pot utilitzar com a mesura de resolució d’una situació de perjudici greu ocasionat o imminent. En tot cas, s’estableix que és el personal de l’Administració qui efectua el control i eventualment el sacrifici, que cal privilegiar mètodes de captura en viu (trampes o sedació a distància) i que únicament en darrer terme el personal autoritzat pel Ministeri competent pot procedir a sacrificar un animal mitjançant l’ús d’una arma de foc.
 
El parc d’animals de Naturlàndia, malgrat pugui disposar de protocols interns de funcionament i d’actuació davant de situacions de crisi, queda sotmès al compliment de les disposicions del Reglament mencionat.
 
Pregunta 3:
Quan té previst el Govern publicar el nou reglament citat en l’article 9 de la Llei de tinença i protecció d’animals que ha de regular les condicions de sacrifici d’animals així com tots els altres reglaments mancants previstos en la llei de tinença i protecció d’animals?
El desplegament reglamentari dels apartats 3 i 5 de l’article 9 de la Llei de tinença i protecció dels animals es troba ja vigent, tal i com s’ha mencionat en la resposta a la pregunta anterior, en el marc del Decret del 16-07-2014 d’aprovació del Reglament referent al sacrifici dels animals, la captura i els controls especials de la població d’una espècie animal o bé d’un individu d’aquesta espècie que hagi esdevingut perjudicial.
 
Aquest Reglament resulta de la modificació de la primera versió de la norma, aprovada el 2002 i modificada al 2006, que donaven compliment als preceptes de la primera Llei de tinença i protecció dels animals del 30 de juny del 1998. La modificació de la Llei l’any 2012 (Llei 13/2012, del 12 de juliol, de tinença i protecció dels animals) va motivar una nova modificació del Reglament. La darrera modificació de la Llei no ha comportat canvis en la matèria objecte de l’article 9 fet que no ha fet necessària una nova adaptació.
 
En relació als Reglaments que preveu la Llei i, si s’escau a la previsió d’aprovació dels textos, s’adjunta un quadre que recull l’estat actual de desenvolupament reglamentari:
 

Referència de la Llei 11/2016

Matèria a reglamentar

Referència reglamentària

Previsió d’actualització o d’aprovació

Art 4.1

Mesures sanitàries i de transport

Animals domèstics:

Decisions d’aplicació del Protocol sobre qüestions veterinàries

 

Animals salvatges:

Decret del 16-3-2005 d'aprovació del Reglament relatiu a les condicions de transport, d'importació i d'exportació d'animals salvatges

 

(vegeu nota 1)

 

 

 

 

Art 4.3

Identificació dels animals considerats de risc

Animals domèstics:

Decret del 3-04-2013 d’aprovació del Reglament sobre la tinença de gossos considerats potencialment perillosos

 

Animals salvatges:

Pendent

 

 

 

 

2018

Art 5

Condicions de transport, importació i exportació

Animals domèstics:

Reglament d'aplicació de la Decisió 2/1999 del Comitè Mixt CE-Andorra, pel qual es regulen els intercanvis, les importacions i les exportacions d'animals vius i productes d'origen animal destinat al consum humà, de 7 de juny del 2000

 

Animals salvatges:

Decret del 16-3-2005 d'aprovació del Reglament relatiu a les condicions de transport, d'importació i d'exportació d'animals salvatges

 

 (vegeu nota 1)

 

 

 

 

2017

Art 6.15

Regulació de la limitació de moviments

Pendent

2018

Art 6.19

Identificació de les espècies d’animals de renda

Reglament del Padral i de la tinença de bestiar de renda, del 31-01-2001

 

Art 9.3

Art 9.5

Regulació del sacrifici i dels controls especials

Decret del 16-07-2014 d’aprovació del Reglament referent al sacrifici dels animals, la captura i els controls especials de la població d’una espècie animal o bé d’un individu d’aquesta espècie que hagi esdevingut perjudicial

 

Art 10.4

Regulació dels nuclis zoològics

Animals domèstics:

Decret del 4-2-2015 pel qual s’aprova el Reglament de classificació i establiment de les condicions d’atorgament de l’autorització de nucli zoològic per a animals domèstics i les condicions que han de complir les instal·lacions.

 

Animals salvatges:

Decret del 16-3-2005 d'aprovació del Reglament referent a la classificació i a l'establiment de les condicions d'atorgament de l'autorització de nucli zoològic per a espècies de la fauna salvatge, les obligacions de funcionament, el tipus d'instal·lacions i les condicions que han de complir

 

Conforme

 

 

 

2018

Art 14.1

Identificació de les malalties infeccioses de declaració obligatòria

Annex IV-1 del Reglament d'aplicació de la Decisió 2/1999 del Comitè Mixt CE-Andorra, pel qual es regulen els intercanvis, les importacions i les exportacions d'animals vius i productes d'origen animal destinat al consum humà, de 7 de juny del 2000

 

(vegeu nota 1)

Art 14.3

Mesures de lluita contra les malalties infeccioses

Decisions d’aplicació del Protocol sobre qüestions veterinàries

 

(vegeu nota 1)

Art 16

Legislació sobre experimentació amb animals

Absència d’activitat

 

Art 18.3

Art 18.5

Art 18.6

Establiment dels terminis per la identificació dels animals de companyia i funcionament del Registre d’Animals de Companyia

Decret del 8-03-2017 d’aprovació del Reglament per a la identificació i el registre d’animals de companyia

Conforme

Art 18.7

Funcionament del Registre d’Animals Salvatges en captivitat

Existeix registre però pendent de complementar per animals que no pertanyen a nuclis zoològics

2019

Art 18.8

Regulació dels gossos d’assistència i gossos de teràpia

Decret del 8-03-2017 d’aprovació del Reglament per a la identificació i el registre d’animals de companyia

Conforme

Art 20.3

Art 20.4

Regulació de la tinença de gossos de races potencialment perilloses

Decret del 3-04-2013 d’aprovació del Reglament sobre la tinença de gossos considerats potencialment perillosos

Conforme

Art 25.6

Funcionament de la recollida d’animals de companyia i de la gossera i de la gatera oficials

Decret del 5-10-2016 d’aprovació del Reglament de funcionament de la recollida d’animals i de la gossera i la gatera oficials

Conforme

Art 27.1

Vigilància sanitària dels animals de renda

Decret del 2-12-2009 pel qual s’aprova el Reglament relatiu als controls oficials efectuats per garantir el compliment de la legislació alimentària i la normativa sobre la salut i el benestar dels animals

(vegeu nota 1)

Art 28.3

Funcionament del Padral

Reglament del Padral i de la tinença de bestiar de renda, del 31-01-2001

Conforme

Art 29.4

Regulació de les activitats que poden afectar la fauna autòctona

Pendent

2018

Art 30.1

Classificació de les espècies protegides de la fauna

Decret del 5-06-2013 d’aprovació del Reglament d’espècies animals protegides

Conforme

Art 30.9

Regulació de la compensació de danys produïts per la fauna protegida (en perill d’extinció)

Pendent

2019

 

Rosa Gili demana informació a Govern sobre l’abatiment d’un ós a Naturlàndia

Crea: 06/15/2017 - 19:07
Dos óssos al parc de Naturlàndia (Ara.ad).
El Partit Socialdemòcrata (PS) vol conèixer més detalls sobre la mort dimecres d’un dels óssos de Naturlàndia, que va ser abatut després d’escapar-se del recinte on estava tancat. Per això, la consellera general de la formació Rosa Gili ha presentat tant una demanda d’informació com diverses preguntes escrites a Govern. La parlamentària posa en relleu que el succés no és bo per la imatge d’Andorra i que, per això, és necessari “aclarir què ha passat”. 
 
Així, per una banda, Gili ha tramitat una bateria de preguntes perquè l’executiu les respongui per escrit. La consellera recorda en el document presentat davant Sindicatura que “és competència de Govern vetllar pel compliment de la normativa vigent pel que fa als animals salvatges, tant els de fauna autòctona com els de fauna no autòctona”, segons el que estableix la Llei de tinença i protecció d’animals aprovada l’any passat pel Consell General. També “correspon al ministeri responsable de la fauna vigilar i inspeccionar els nuclis zoològics amb animals salvatges” i “establir reglamentàriament les normes de sacrifici”. 
 
Per tot això, es pregunta, en primer lloc, “quins controls efectua el Govern en relació al parc de Naturlàndia”. En segon terme, Gili demana pels “protocols (...) que se segueixen en relació al sacrifici d’animals” a les instal·lacions del complex lúdic lauredià. Per últim, la consellera general també vol saber “quant té previst el Govern publicar el nou reglament citat en l’article 9 de la Llei de tinença i protecció d’animals que ha de regular les condicions de sacrifici (...) així com tots els altres reglaments mancants previstos” al mateix text.
 
Per altra banda, la parlamentària socialdemòcrata  també demana que se li faci arribar “una còpia de l’expedient relacionat amb el sacrifici d’un ós al parc de Naturlància el dia 14 de juny del 2017”. 
 
Gili ha posat en relleu la voluntat per part del PS de “fer un seguiment de l’afer i saber què ha passat”. I és que, ha remarcat, és un “trist episodi per a Andorra”, tot recordant que era “un ós nascut al parc i del qual s’estava molt orgullós”. Ara, “haver-lo abatut no dóna gaire bona imatge del país i, per això, cal aclarir què ha passat”. 
 

Subscriure a RSS - Sant Julià de Lòria