Partit Socialdemòcrata

PS als mitjans

Gerard Alís: “A les comunals volem consolidar i millorar els resultats de les generals”

Crea: 09/23/2019 - 18:08
Gerard Alís

Entrevista publicada al Diari Bon Dia (23-9-2019)

M.S. / FOTO: J.G.

El primer secretari del Partit Socialdemòcrata, Gerard Alís, explica que la formació ja treballa de cara al repte més immediat, que són les eleccions comunals del 15 de desembre, uns comicis on el PS vol aprofitar l’embranzida dels resultats obtinguts a les generals i incrementar la presència als consells de comú. Alís confirma que on es pugui el PS “anirà sol” i on no, es buscarà candidatures transversals.
 
Lidera l’executiva del PS des de principis de juliol, quins reptes s’han marcat pels dos anys de mandat?
Treballarem en la línia que ja vam apuntar al congrés. Òbviament, un repte a molt curt termini són les eleccions comunals, i aquí volem aprofitar i consolidar l’embranzida que el PS va tenir a nivell de resultats les darreres eleccions generals, i si pot ser millorar-lo. La nostra voluntat és ser present a totes les parròquies. És cert que en algunes estarem sols i en d’altres potser entrarem en alguna de les plataformes o llistes que es puguin fer en funció de cada territori. En tot cas la idea és ser present, i present vol dir obtenir representació als consells de comú. El segon repte que tenim és una mica més a llarg termini i és ampliar la base de militància. I en aquest sentit també volem treballar des de l’embranzida, i el resultat de les eleccions generals i mirar de captar militància i tots aquells votants que vulguin participar i compartir les nostres idees i la forma de treballar per crear el projecte que creiem que el país necessita.
 
Cal també una consolidació territorial.
Sí, tot i que a les darreres eleccions hi havia llista a totes les parròquies, encara que sota la fórmula de d’Acord, però en tot cas amb representants del PS a totes les llistes. Representació a totes les parròquies en tenim, però sí és cert que hi ha llocs on els comitès són més petits que d’altres, una mica pel propi funcionament del territori, i per tant això lliga amb aquest objectiu bàsic d’ampliar la militància. I com per organització interna de funcionament ho fem amb comitès locals és a aquests a qui els correspon ampliar la militància i buscar gent que vulgui col·laborar amb nosaltres. 
 
Parlava del repte més immediat, amb quin esperit afronten les comunals?
En el darrer congrés es van votar dues ponències amb relació a les eleccions, una més de caràcter de contingut, amb unes línies generals de posicionaments polítics que volem per a les parròquies i que seria com un tronc comú per a totes les candidatures del PS i que, ja veurem com, també hauríem de mirar d’incloure en aquelles llistes o plataformes que es puguin fer. La segona és més d’estratègia política en el sentit que el PS, allà on pugui anar sol o els comitès locals siguin prou forts per afrontar sols els comicis aniran sols, però en tots cas es va donar llibertat als comitès locals per decidir, sempre amb la perspectiva i objectiu d’assolir el màxim de representació en el territori.
 
Independentment de qüestions ideològiques.
És cert que la nostra estructura territorial fa que els comuns tinguin una força política, però en tot cas sí que quan parlem de comuns pensem més en un tema de gestió. I en aquest sentit hi ha qüestions ideològiques que no afecten tant i sí que podem anar amb aquest objectiu d’obtenir representativitat i per tant d’assolir força de govern en el territori i implantació a través de plataformes més obertes amb unes idees comuns de gestió.
 
Plataformes sense apriorismes, amb disposició a parlar amb l’altra formació de centreesquerra?
La idea general és llibertat als comitès locals per fer aquestes plataformes que aglutinin persones. En aquelles parròquies on el comitè decideixi anar sols, que segurament n’hi haurà, doncs serà probablement PS+Independents perquè sempre hi pot haver gent que se sumi al projecte, tot i que seria una base de PS. En aquelles parròquies on s’opti més per candidatures transversals evidentment se sumarà el màxim de persones, ja no tant per colors polítics, sinó persones. I aquí es pot agrupar gent que potser havien estat al PS i després han anat a d’altres formacions o no, també dependrà una mica de la casuística i del tarannà i de les converses que ja està tenint cada comitè local. 
 
Fins a quin punt influeix tot el que ha passat amb tot el tema de d’Acord a l’hora d’afrontar aquestes converses que s’estan fent?
Influeix una mica per la decepció que tenim, perquè realment tothom creia en d’Acord, que havia d’aportar unes idees d’innovació i de canvi i crec que exactament ha passat el contrari. El que es buscava evitar, i era un dels principis bàsics de d’Acord,  s’ha obtingut i torna a haver-hi una majoria absoluta més que reforçada. Ara toca canviar el xip i passar a l’estructura territorial, ja que estem parlant de comunals. I aquí cal ser pragmàtics i veure que potser de cara a la gestió comunal calen converses i fer llistes més àmplies, per això el comitè directiu ha aprovat aquesta forma de treballar i donar llibertat als comitès parroquials. Evidentment sempre hi ha aquella reserva que si en el moment de sotmetre-ho en el congrés on pertoqui l’aprovació final de les llistes hi hagués una confrontació ideològica molt important potser s’hauria de dir compte.
 
Es podria donar el cas que en alguna parròquia si els comitès locals del PS i L’A s’entenguessin es reedités un d’Acord a nivell comunal?
D’Acord com a tal no, però es podria donar una suma. De fet, d’Acord va sumar, i en aquelles parròquies on semblava difícil poder guanyar va funcionar. Penso en Escaldes-Engordany, on semblava impossible de guanyar i, per pocs vots, però es va fer. En tot cas, sabem que reeditar aquest concepte de sumar pot funcionar. Cal entendre’s sobre qüestions de gestió. I reitero, en matèria comunal és més entenedor que en matèria general. Va passar amb d’Acord en algunes parròquies on va ser més difícil explicar què era i perquè hi havia aquest funcionament, però en unes comunals això es pot explicar molt bé perquè la gent el que vol és un projecte de com viu cada dia, dels problemes que té i de les solucions que s’hi poden donar.
 
No obstant això, les formacions que integren l’executiu semblen disposades a traslladar aquesta entesa també a nivell de les comunals.
És normal que la majoria de DA, que van criticar fortament d’Acord i les van dir de tots colors, es fixi en una fórmula que en la territorial de les generals va funcionar i que en les comunals podrà funcionar o no. Ara bé, també hauran d’explicar-ho a la ciutadania, tant DA com, sobretot els liberals, que s’hauran de confrontar a les eleccions i la gent validarà si això que han fet és correcte o no. I és que d’Acord ha estat una decepció per a molta gent una mica per aquest canvi d’actitud de L’A i, com deia abans, perquè amb aquest canvi ha permès obtenir allò pel qual d’Acord volia lluitar, que era que no hi hagués majories absolutes. Això és un passiu per part de liberals i si hi ha aquest pacte DA-L’A a les comunals es pot pecar d’aquest passiu que arrosseguen Liberals d’Andorra. Entenc que vulguin fer això perquè han vist que funciona. Nosaltres hem d’anar amb transparència, explicant el projecte que tindrem, sols allà on anem i amb iniciatives transversals, però explicant un projecte concret, i cadascú haurà de defensar la seva posició en aquest aspecte.
 
Els punts programàtics de d’Acord es portaran al Consell General?
Com anirà no ho sé, però sí aquells punts de d’Acord que vam assolir mirarem de tirar-los endavant. Vam dir que participarem en el pacte d’Estat de la UE, que de fet ja hi érem, mantenint aquells punts que per a nosaltres eren importants, com una major transparència, més comunicació... De fet, crec que d’això DA n’ha vist també la necessitat, i per tant es treballarà d’una manera diferent. Però els punts de d’Acord hi seran i si un d’aquests es planteja al Consell General i els liberals es troben en la dicotomia de, per Govern no, doncs ells ja es posicionaran. 
 
Pot ser el cas de la proposta per canviar la Llei electoral?
Tenim clar que durant la legislatura el canvi de Llei electoral el tornarem a plantejar. Ja es va fer en l’anterior legislatura per mirar de millorar la representativitat als consells de comú, i això ho tornarem a plantejar. Si no ara perquè és just abans d’eleccions sí durant la legislatura i aquí, evidentment, liberals es veurà confrontat amb això i hauran de dir què. Recordo que quan van presentar la coalició de Govern van dir que els postulats de d’Acord els continuaven defensat i que creien que des de dintre ho podrien fer, doncs bé, ja ho veurem.
 
Com ha vist els primers cent dies del Govern de coalició?
Algun company ho va dir recentment: un repartiment de cadires. Crec que s’ajusta bastant al que hi ha hagut aquests dies, on realment no hi hagut gaires avenços. Sol passar a nivell legislatiu però és estrany que venint d’una majoria absoluta de DA i que després d’unes eleccions i de reeditar un Govern no hi hagi més textos legislatius tenint en compte els que van quedar al calaix. Això demostra que no hi hagut preocupació per tirar endavant aquests treballs, quan moltes de les coses ja estan avançades, sinó simplement estructuració de Govern i fer nomenaments. Això és el que hem tingut fins ara. I les poques lleis s’han fet per corregir algunes de les de l’anterior legislatura que es van treballar a corre-cuita i ja sabem el que passa quan les coses es fan així.
 
Com valora el tancament del ‘cas Chato’? S’hauria d’haver exigit responsabilitats més amunt?
Sí, segurament sí, tal com ha anat, tot i que era una sortida anunciada perquè era clar que aquesta persona com a secretari d’Estat no podia seguir. El que deixa una mica un regust amarg és que s’ha resolt per un problema o excusa d’alguna cosa que no s’havia dit però potser el problema venia d’abans. I és que la pròpia Llei de la Funció Pública ja posa certes incompatibilitats. Quan es va treballar en la reforma d’aquesta una de les qüestions és que hi havia funcionaris que no arribaven a cobrar el salari mínim i que poguessin fer altres feines per sobreviure o per tenir la cobertura de la CASS. Es va donar aquesta possibilitat en determinats casos però clar, en el moment del que es parla, la llei no era encara així i això ja posa dubtes sobre que la llei s’aplica per a alguns i per a altres no, i si són del color de qui mana l’apliquem diferent. I això és el que ha deixat un regust amarg.
 
Sí, però que el senyor Chato havia fet tasques arbitrals durant més de vint anys amb Govern de tots colors i ningú havia dit mai res.
És cert, i potser això no s’havia detectat, però un cop es detecta s’ha de corregir la situació. Ja no era un problema com a secretari d’Estat, sinó com a funcionari.
 
La proposta del PS per canviar la Llei del fons de reserva de jubilació no sembla que convenci ni el mateix FRJ ni dl Govern.
Els responsables del Fons de reserva de jubilació han exposat als consellers del PS el seu criteri, entenc que un criteri tècnic, i el de Govern, tot i que nosaltres ja vam dir que estàvem oberts a fer esmenes al text, és un criteri polític. El fons de reserva disposa d’uns diners que han de garantir les pensions futures i s’inverteixen per buscar un rendiment. Però com s’inverteixen? Comprant accions d’empreses estrangeres i cotitzades fora d’Andorra. I nosaltres plantegem que una part d’aquest fons l’invertim a Andorra en totxo, que és una inversió que es pot fer i treure també cert rendiment, i a la vegada permetem ajudar en una problemàtica important com és la manca d’habitatge a preu assequible. És una visió purament política. Ja veurem exactament els punts tècnics, però si un és dir que l’immobilitzat no és prou líquid i si mai s’ha de pagar pensions i cal vendre un immoble... Però és que estem parlant d’un màxim del 10% del fons. A vegades són una mica excuses per justificar el que no s’ha fet i es planteja una batalla estèril de qüestions tècniques. Ara bé, finalment els perjudicats són els ciutadans. I allò que podria ser una solució bastant immediata per obtenir una sèrie de pisos que estan en desús, que a més es rehabilitarien tenint en compte criteris mediambientals, i ser posats al mercat a un preu assequible per resoldre un problema, quedarà per a un altre dia.
 
Què li sembla la continuïtat de mesures com la prohibició d’incrementar els lloguers més enllà de l’IPC? 
Això demostra que no hi ha mesures concretes per aportar solucions concretes. I aquí ho torno a comparar amb la nostra proposta, que és concreta i dona resposta a una situació concreta. L’altra és un pegat que no resol la problemàtica, que ja s’ha aplicat aquest 2019 i no ha canviat la situació. I a més l’AGIA ha dit que això és el que provoca que hi hagi increments importants, tot i que això també és discutible perquè un augment del 40%, com en alguns casos, no es correspon a l’IPC d’aquest any. Però és que a més recordo fa dos anys que vaig defensar una esmena al projecte de pressupost per congelar els preus d’aquell any i només apujar l’IPC i se’ns va dir que això no aportava cap solució ni servia per a res. I l’any següent fan aquesta mesura que ja volen reeditar el que ve. És un exemple de la improvisació que nosaltres venim denunciant de DA i que, amb nous socis, continua.

El PS se sent "menystingut" perquè el Govern no té en compte la seva proposta sobre l'habitatge

Crea: 09/11/2019 - 18:02
Un instant de la roda de premsa (C.A. / Ara.ad).
El president del grup parlamentari socialdemòcrata Pere López i la consellera Rosa Gili han sortit aquest dimecres a la llum pública per denunciar com el Govern "menysté" la proposta de llei que varen col·locar a sobre de la taula sobre la problemàtica de l'habitatge.
 
Aquestes declaracions s'han portat a terme durant una compareixença pública de Gili i López en què han volgut "deixar constància de la nostra forta preocupació sobre la problemàtica de l'habitatge i les actuacions que fan des del Govern del tripartit".
 
"Estem tenint un govern que no està entenent quines són les preocupacions de la ciutadania i, als fets em remeto, i crec que cal llegir totes les declaracions que hi han hagut en aquests dies on ens demostren això, que no estan escoltant realment quines són les preocupacions i no donen solucions", ha manifestat Gili.
 
La política socialdemòcrata ha afegit que "raonem la nostra preocupació en veure l'anunci del projecte de llei de mesures urgents que ens pot fer pensar que tiraran pel dret, o no, però que caldrà veure-ho quan sabrem el criteri del Govern respecte a aquesta llei".
 
Gili ha reiterat el missatge que fa dies que van expressar els representants del PS al dir que "el Govern ha estat per fer actuacions que poc impacte tenen en la ciutadania i col·locar a tal persona o tal altra, quan entenem que això no és l'important i sembla que és el que els hi ha preocupat en els darrers mesos".
 
La consellera socialdemòcrata ha tornat a explicar en què consistia la proposta que ha portat a terme el seu partit, dient que "la proposició de llei marxava sobre del fet que es va constatar que es varen perdre 55 milions d'euros del fons de reserves de les nostres pensions pel tema de les fluctuacions borsàries i constatar que els diners es destinaven a fer inversions d'aquest tipus". Gili ha afegit que "la nostra proposta era la de diversificar les nostres inversions i invertim en 'totxo' sempre amb la salvaguarda de garantir que no es perdin els diners". Gili ha concretat la proposta i ha explicat que "la idea era poder comprar pisos que necessitessin rehabilitació, per així donar feina a la ciutadania, treballar pel medi ambient, perquè pensem que aquestes rehabilitacions s'han de fer seguint els criteris de sostenibilitat i respecte pel medi ambient i pels criteris d'accessibilitat".
 
Per la seva banda, López ha explicat les intencions que tenen abans del 10 d'octubre, data prevista per portar a terme el debat sobre l'admissió a tràmit de la proposta de llei. López ha explicat que "hem començat a programar reunions amb entitats i col·lectius que creiem que els hi pot interessar. Ja en tenim programades amb els responsables de la CASS, del fons de reserves de jubilacions, amb l'AGIA i amb l'ABA per recollir la seva opinió sobre la proposició de llei". En una segona part, els responsables del PS també volen copsar les opinions dels agents socials "com el col·lectiu de la gent gran, amb el Fòrum de la Joventut i els sindicats", segons indica López.
 
López s'ha mostrat molt preocupat i ha explicat que "hi ha una voluntat bastant òbvia sobre el menysteniment d'una proposta sòlida i ben treballada, que pot ser millorable com qualsevol altre, però que té la voluntat d'aconseguir la solució definitiva als problemes de l'habitatge a Andorra". El líder socialdemòcrata ha afegit que "mostrem preocupació perquè el Govern rebutgi la nostra proposta sense tenir-ne cap altra, simplement pel fet que vingui del PS". Segons López, "el dia 10 d'octubre serà un debat molt important que marcarà el principi de la legislatura".
 
D'altra banda, el president del grup parlamentari socialdemòcrata ha reiterat el seu descontentament per "no poder reunir-se amb el copríncep francès i d'aquesta manera no poder-li exposar la realitat del país, des d'un altre punt de vista que no sigui el de DA".

El PS titlla de "mediocre" la imatge del Govern en la gestió de l'afer Chato

Crea: 09/11/2019 - 17:57
López i Gili, durant la roda de premsa.
El Partit Socialdemòcrata qualifica de "mediocre" la imatge del Govern amb la gestió del cas Chato. Tenien clar que s'acabaria amb la destitució del secretari d'Estat d'Economia. Pel que fa a la petició dels grups parlamentaris de trobar-se amb el copríncep Macron, creu que és egoista que no s'accepti. 
 
Després de demanar-ne inicialment la destitució, el PS ha dit que era una evidència que el Govern acabaria destituint Salus Chato.
 
Lamenta la mala imatge que ha donat l'executiu i diu que actuacions així perjudiquen tota la política. La presidenta suplent del grup parlamentari, Rosa Gili, ha qualificat de "mediocre" el posicionament del Govern. "Un Govern no pot després demanar als seus ciutadans un compliment estricte de les lleis quan els seus mateixos membres han incomplert". Afegeix que és "encara més greu que molts membres d'aquest Govern hagin defensat que no era greu".
 
Sobre la visita del copríncep Macron aquest divendres, els socialdemòcrates insisteixen que els agradaria poder-se trobar amb ell, per comentar-li qüestions com l'avortament, la nacionalitat, el matrimoni homosexual o l'habitatge, que ja li van traslladar en un informe al maig passat.
 
El president de grup, Pere López, argumenta que la demanda està plenament justificada i considera que sinó no podrà experimentar la visió política de tot el país. El líder socialdemòcrata remarca que va ser una perició "tant del PS com de Terceravia" i els altres grups "la van veure de manera positiva". "Liberals d'Andorra i Ciutadans Compromesos també volien tenir un contacte amb el copríncep. Només Demòcrates va rebutjar aquest contacte dels grups parlamentaris", ha dit qualificant la posició "d'un punt d'egoisme per la seva part".
 
La idea és traslladar aquestes preocupacions en el proper Consell d'Europa de l'octubre, on prendrà part el Copríncep francès. El PS ha fet aquestes declaracions en el marc d'una roda de premsa on ha fet palesa, un cop més, la preocupació per la situació de l'habitatge i que el Govern no aporti solucions clares.
 
En els propers dies es reunirà amb entitats socials per explicar-los la proposició de llei que va presentar al juliol. 

López critica els primers mesos del Govern de coalició i acusa Espot de "manca de lideratge"

Crea: 09/11/2019 - 16:48
López, durant una entrevista a RNA (RTVA).
Crítica del líder de l'oposició, Pere López, als primers mesos del Govern tripartit. Indica que el pacte ha afeblit el lideratge de Xavier Espot i que en tot aquest temps no s'ha pres cap decisió d'envergadura. Ho ha dit aquest dimarts en una entrevista a l'Ara i Aquí d'RNA.
 
El president del grup parlamentari socialdemòcrata Pere López assegura que l'executiu només s'ha centrat a exercir "clientelisme polític" i a anar encadenant nomenaments. No hi ha hagut cap decisió per atacar els problemes pels quals travessa el país. Segons López, "sembla que l'única virtut que tenen aquestes persones és disposar del carnet polític d'un dels dos partits" dels qui opina estan "en plena cursa per veure qui és capaç de situar més amics".
 
Considera que les explicacions en l'afer de Salus Chato són inadmissibles i que Xavier Espot s'ha afeblit per un pacte de Govern en el qual, per exemple, té condicionants a l'hora de decidir una destitució. Creu que suposa "un exercici de manca de lideratge i fermesa per part del cap de Govern" per "cedir unes parcel·les que són de la seva competència"
 
Pel que fa als pactes d'Estat, hi veu un tarannà més obert del Govern per a Europa, i més possibilitats d'assolir-lo en salut que en pensions, on assegura que hi ha punts de partida molt divergents. Respecte a la problemàtica de l'habitatge, explica que el Govern no ha fet res i espera que prosperi la proposició de llei socialdemòcrata, que planteja destinar part dels fons de la CASS a la rehabilitació d'habitatges.
 
En clau d'eleccions comunals Pere López assegura que no ha tractat amb Rosa Gili que aquesta sigui candidata a cònsol per Escaldes.
 

Dolors Carmona: “S’ha atès exclusivament uns sectors oblidant-se de les polítiques socials”

Crea: 09/02/2019 - 11:31
Dolors Carmona (M.S,C. / Bon Dia).
La consellera del Partit Socialdemòcrata al Comú d’Andorra la Vella Dolors Carmona fa balanç dels darrers quatre anys a la corporació. Defineix la política d’inversions impulsada pel consolat demòcrata de maquillatge i lamenta els sobrecostos en les obres degut a canvis que s’hi han introduït. També defensa la democratització dels serveis després que s’hagin vist retrocessos durant aquest mandat.
 
Quatre anys embellint la parròquia? Com ha vist la política d’inversions impulsada per DA?
Globalment la definiríem com una política d’imprevistos perquè s’han donat sobrecostos degut a capricis, un d’ells és el termini d’execució de les obres de Meritxell, perquè hi ha hagut una manca de planificació, en la major part hi ha hagut despeses sobrevingudes de gairebé el 20% del cost inicial, i per mirar de pal·liar aquests imprevistos s’han fet adjudicacions directes. A més s’ha fet un maquillatge d’una part de la parròquia, i en comptes de donar una resposta equitativa a tots els ciutadans i zones de la parròquia, s’ha prioritzat determinats serveis però no s’han prioritzat serveis públics i equipaments bàsics per a tots els ciutadans.
 
Què han trobat a faltar?
Estem parlant de la neteja dels carrers, de les voravies. Són coses bàsiques que els ciutadans ens demanen i a les quals no veiem una resposta immediata. A l’eix comercial i d’altres zones sí que se’ls ha volgut canviar la imatge. Però no vivim d’això. La parròquia no sols és l’eix comercial. Entenem que no podem donar resposta a totes les demandes i necessitats, però sí que cal evitar la política d’imprevistos fent una bona planificació i execució, prioritzant els serveis bàsics.
 
Totes les inversions que s’han fet eren necessàries?
Si el que es vol és embellir la parròquia, dins del concepte d’embelliment hi pot cabre tot. Però dins de l’embelliment hi ha priorització de necessitats. Si hi ha zones comercials que requereixen els equipaments bàsics caldrà començar per aquí, però a Andorra la Vella i a d’altres barris que en aquest moment estan molt deixats. Estem parlant dels Marginets, de Gil Torres, fins i tot de petits nuclis urbans com és la Comella. No hi ha el mateix servei que en d’altres zones com l’avinguda Meritxell. A més, amb les inversions no s’ha volgut fer partícips els propietaris dels locals i edificis de les zones on s’ha fet l’embelliment. Les contribucions especials s’haurien hagut de plantejar en determinades zones. Tots els ciutadans estem contribuint a l’embelliment de determinades zones i això implica una revalorització de les finques. En contrapartida, però, no hi ha l’aportació corresponent dels que els repercuteix positivament l’embelliment.
 
A quins llocs s’haurien hagut d’aplicar les contribucions especials?
La parròquia d’Encamp les ha aplicat. Estem parlant d’una petita aportació. Això s’hauria d’haver fet a l’avinguda Meritxell. No parlem pas de l’avinguda Santa Coloma, on s’han fet obres tècniques que es necessitaven per pal·liar les inundacions.
 
Quin impacte han tingut les inversions en les finances?
Estem en època de bonança. Entren diners al Comú gràcies als projectes urbanístics. Però no hem d’oblidar que per les obres de Meritxell hi va haver un crèdit perquè es van voler fer en quatre mesos, que és un termini inviable per les possibilitats del país. Això és pa per avui i gana per demà. S’ha pogut rebaixar l’endeutament però no sabem si aquesta època de bonança continuarà. Per això una part important dels ingressos s’haurien pogut destinar a eixugar endeutament i així no hipotequem polítiques que hi pugui haver en un futur. 
 
Ha estat un mandat privatitzador?
Sí. Això ho incloem dins de la política d’exclusivitat que s’ha dut a terme. Exclusivitat perquè uns determinats sectors econòmics com el comerç, l’hostaleria o la construcció, se’ls ha donat molt impuls en detriment de polítiques socials. S’ha donat resposta exclusiva a determinats sectors abandonant-ne d’altres. 
 
Ens pot posar alguns exemples?
Increment de preus públics dels serveis. Un servei públic no és cert que faci competència al sector privat, sinó que dona resposta a una necessitat bàsica i perquè tothom hi pugui accedir. Nosaltres no entenem que una administració pública consideri que si hi ha ciutadans que requereixen atenció hagin de sol·licitar l’ajuda. No passa per ajudes, sinó per la democratització dels serveis, per donar resposta equitativa a tots els ciutadans, ja que no tothom té les mateixes condicions socioeconòmiques. I quan parlem d’això parlem dels Serradells, on hi ha quotes que s’han disparat; les escoles bressol, que encara que s’han apujat poc, quin sentit té apujar la quota a un servei públic? Són serveis en què no hi pot haver ànim de lucre i que s’han de limitar a donar resposta a la necessitat. 
 
I tornant a les privatitzacions, com han funcionat?
S’ha privatitzat el servei d’Higiene a un preu important, i l’alberg de la Comella. L’alberg es va fer per donar resposta a les colònies dels infants de la parròquia, però a aquesta instal·lació se li podien donar múltiples usos. Es podia haver reconduït el servei que estava donant l’alberg i per això nosaltres vam proposar que la instal·lació fos el portal de la vall del Madriu i promoure així el turisme de natura. Aquest tipus de turisme no és low cost ni fa competència a la resta d’establiments. Estem potenciant el comerç, però aquest sector ha canviat molt. Per això ens hem de reinventar, i el turisme de natura era una oportunitat que ens hem deixat perdre. L’alberg ara està hipotecat per 20 anys. Això és privar el ciutadà d’una instal·lació pública que va tenir un cost i, per contra, estem pagant colònies a l’exterior que tenen un cost fins i tot superior al lloguer de tot l’any de l’alberg. 
 
Un dels grans projectes de DA era el Poblet de Nadal. Ha donat els fruits esperats?
No ho sabem perquè mai hem tingut el cost global ni el retorn que té. Cal un estudi tècnic que ens calculi l’impacte.
 
Un altre gran projecte que s’ha tornat a posar a sobre de la taula ha estat el telefèric del Carroi.
No és prioritari i només tindria sentit si es pot connectar amb les pistes. A més, tenim clar que la inversió ha de ser privada. També cal veure com és el giny, quin impacte té i quines afectacions pot tenir en l’àmbit de la seguretat, què representa el sobrevol. A priori pot estar bé, un revulsiu més i un accés de la capital a pistes. Però si això darrer no hi és, no serveix per a res.
 
La qüestió de la capitalitat va tornar a sortir en la reforma de la llei de competències i transferències. Considera que Conxita Marsol se’n va sortir?
No. La majoria ha fet que perdem l’oportunitat per no haver incidit més en la modificació d’aquestes lleis. En un primer moment semblava que hi havia la rebequeria de la cònsol, que es va enfrontar al cap de Govern, però els interessos són comuns i això va quedar en un segon pla. Andorra la Vella assumeix una part important d’esdeveniments que generen una despesa suplementària i per això hauria de tenir el reconeixement com a capital, com succeeix arreu. També es va perdre l’oportunitat que el Govern assumís la part que li correspon en les escoles bressol, tant des del punt de vista pedagògic com econòmic. Ho hauria d’haver assumit el Govern.
 
La cònsol es va comprometre a pagar els endarrerits del GAdA, però això ha costat. 
Els compromisos s’han de dur a terme. S’ha resolt ara, al cap de quatre anys. Una mica tard. Per què? Per temes de pressions, per sentències... Creiem que s’hauria pogut resoldre abans perquè era un dret i hi havia altres sentències que es van resoldre favorablement. Aquest retard el que ha fet és crear un desencís, un malestar, desconfies del gestor. Ara és una política electoralista. A més, ara es busca pal·liar la pèrdua de poder adquisitiu dels empleats. Aquest aspecte el valorem positivament.
 
Com ha estat el treball al si del Comú aquest mandat?
Sempre hem tingut la informació a misses dites. Ens agradaria poder dir que la corporació de la qual formem part ha decidit això, però no passa sovint. Només es facilita la informació quan ja està decidit. Hi ha una manca de consideració vers els consellers de la minoria i una manca de transparència, perquè nosaltres representem una part important de la ciutadania. La majoria és cert que té la responsabilitat de la gestió, però si aquesta és més democràtica i participativa segur que el conjunt de la ciutadania estarà més a favor d’aquest tipus de política. Et fan quedar al marge i el ciutadà també es mereix rebre informació, no només aquest màrqueting. 
 
No estan satisfetes amb la comunicació a l’exterior?
És màrqueting. És el seu departament, no el de la corporació. Informem a tort i a dret de com en som de guapos, com de bé ho fem, i de com de bé estem. Això forma part de la política de maquillatge i de màrqueting. 
 
Quin paper han desenvolupat Dolors Carmona i Lídia Samarra al Comú durant aquest mandat, doncs?
Control de la gestió. Hem posat en evidència moltes coses de  les quals ni la mateixa majoria s’havia adonat. Ho hem fet en consell de Comú, perquè no hem tingut l’oportunitat de fer-ho abans. I això ens dol, però ho hem hagut de posar en evidència. Un altre exemple [de l’opacitat] és la comissió de Recursos Humans, que no s’ha creat fins fa poc mesos.
 
“Tenim bon regust de les darreres eleccions perquè la ciutadania el que vol és un canvi”
 
Veurem Dolors Carmona encapçalant novament la llista de les pròximes comunals?
Formem part d’un equip i al nostre partit les decisions no són mai personals. Ni la Lídia ni jo podem dir que estem gaire llançades a presentar-nos-hi, perquè és una decisió col·legiada. Hem fet reunions, tenim bon regust de les darreres eleccions, tot i que eren d’àmbit nacional, perquè la ciutadania el que vol és un canvi, i així ho va posar de manifest. A més tenim molta gent engrescada per tirar endavant el projecte, perquè la nostra premissa és treballar per al poble, treballar per a tots.
 
Però a les darreres eleccions generals es van presentar amb un acord amb Liberals d’Andorra. Com pot afectar el resultat si ara L’A i DA van junts?
Potser hauríem d’estudiar com ens va repercutir a nosaltres aquest acord.
 
Negativament?
No, perquè no s’ha fet aquest estudi. Es va fer amb bona fe perquè no s’estava content amb la política que es portava. Era una manera de contrarestar-ho, però després han estat d’acord a portar una gestió conjunta.
 
Exploraran acords de cara a les comunals?
No és un tema que hàgim posat a sobre de la taula. Caldrà valorar si fer algun altre acord amb una altra formació ens pot aportar, perquè per a nosaltres el que preval és el ciutadà. Si preval la cadira, ves a fer
l’acord que sigui, però si vols ser fidel i conseqüent amb els principis, el que no pot ser és avui sí i demà no. No és prioritari en aquest moment, però.

Joao de Melo: "Penso que a DA li ha tocat la loteria, però a L’A li sortirà car"

Crea: 08/28/2019 - 00:00
Joao de Melo (X.P. / Periòdic).
El darrer congrés del Partit Socialdemòcrata (PS) va decidir per votació que Joao de Melo, de 29 anys, substituís Pere Baró al capdavant de la Joventut Socialdemòcrata d’Andorra (JSA). Només fa un parell de mesos que hi és, però De Melo té les idees molt clares i la ferma voluntat d’aportar un canvi de rumb en la manera d’entendre la política dels joves, apostant per la participació i el feminisme.
 
–Per què va decidir agafar les regnes de la JSA?
–Perquè així es va decidir en una votació dins la Joventut del PS. A mi em va semblar bé, ho vaig acceptar i aquí estic.
 
–Per què serveixen les joventuts d’un partit?
–Bàsicament, per fomentar la participació dels joves en política, ja que són la part de la població que tradicionalment menys acut a les urnes. Desconec les dades de les últimes eleccions, però sé que a les del 2015 el perfil de persona que menys va anar a votar va ser d’home d’entre 18 i 30 anys, i això és un problema molt greu.
 
–Com es pot revertir?
–És una pregunta molt difícil, però ho estem intentant. Hi ha projectes, que de moment no es poden explicar, amb els quals des del PS volem fomentar la participació juvenil. Crec que aquesta és precisament la meva màxima preocupació actualment. M’és igual quina ideologia es tingui, l’important és votar i que cadascú digui la seva. No ens podem quedar a casa pensant que totes les formacions són el mateix.
 
–Creu que persones joves com vostè, el conseller general Roger Padreny o la formació Desperta Laurèdia poden motivar la resta de joves?
–Tinc l’esperança que sí. Tant el Roger com el demòcrata Carles Enseñat són els consellers més joves de la història del Consell General. Això diu molt i pot suposar una esperança de cara els joves, que ja no volen una cadira, sinó que realment desitgen ser partícips de la política per canviar el país. 
 
–Tot i això, la majoria de cares noves continuen sent homes. 
–Aquest és un altre tema que vull tractar. És un problema que no només podem veure en la Joventut del PS, sinó en el sí de tots els partits. En les últimes eleccions no vam tenir ni una sola dona candidata i això s’ha de canviar, potser començant per nosaltres mateixos, els joves. 
 
–Pot ser que les dones no tinguin voluntat pròpia per presentar-se?
–Pot ser, però a Andorra tenim dones extremadament vàlides, començant per la Rosa Gili i la Sussana Vela, que han de tenir més rellevància política. A DA també tenen la síndica, i espero que això animi les dones perquè és cert que en moltes àrees el patriarcat encara continua present. 
 
–Creu que el fet de crear consultes populars també ajudaria els joves a implicar-se en política? 
–Sí, i no cal que aquestes siguin vinculants. Només cal fixar-se en Suïssa, un dels països amb més participació democràtica perquè fan moltes consultes, on no només voten els suïssos, sinó també els residents, que són molt importants. S’ha de tenir en compte a la gran majoria del país, per molt que aquesta no sigui nacional. Crec que les consultes són totalment necessàries per fomentar la participació juvenil en política.
 
–A Andorra també podrien participar els residents, doncs?
–A mi m’agradaria que sí.
 
–I votar?
–A les eleccions comunals, seguríssim que sí. A les generals, també m’agradaria però amb unes condicions que s’haurien d’estudiar molt bé. És just que els residents tinguin drets afegits als actuals i, en aquest sentit, estic convençut que no permetre la doble nacionalitat juga un paper molt negatiu en la participació política.
 
–Quines són les principals preocupacions dels joves?
–Els sous, els lloguers i les poques oportunitats que se’ls hi dona. Tot i que és cert que cada vegada n’hi ha més, encara cal fer un gran esforç. 
 
–I l’avortament?
–L’avortament és una preocupació dels joves i de totes les generacions. A Andorra tenim una seguretat excel·lent i es registren molts pocs de casos de violacions, però poden passar i si passen, i la dona queda embarassada, ha de tenir un dret legal a poder avortar. Aquest seria el cas més extrem i potser el menys probable al país, però si parlem d’una malformació del fetus o d’un perill imminent per a la mare, avortar també hauria de ser un dret.
 
–Vostè està a favor de l’avortament en els tres supòsits o en qualsevol?
–En qualsevol cas. Accidents en podem tenir tots. 
 
–Quin és el repte principal de la JSA?
–El que jo m’he imposat a mi mateix és fomentar la participació, independentment del color, i tocar més el feminisme. Crec que s’ha de fer una gran tasca en educació i informació i tinc molts projectes en ment al respecte. 
 
–Creu que en les escoles andorranes no s’educa en igualtat?
–No crec que sigui una qüestió del professorat, perquè en general està molt ben preparat, però potser sí que els falta temps. A les escoles s’hauria de dedicar una estona exclusiva a temes d’igualtat, impartida per experts en la matèria. 
 
–Què ha de tenir un bon polític?
–Jo sóc dels que pensa que un polític no pot dedicar-se eternament a la política, ha de tenir caducitat, perquè si no es passa de ser polític a escalfar la cadira. A Andorra tenim encara algun dinosaure i els dinosaures en política fan molt mal, perquè acostumen a tenir idees antigues o, bàsicament, se n’han quedat sense. Des del meu punt de vista, un conseller no pot ser-ho més de vuit anys, més de dues legislatures. Hi haurà qui pensi el contrari i ho atribueixi a la seva experiència, però jo crec que un polític també ha de tenir una altra professió. Els politòlegs estudien la política, però els que es dediquen a arreglar el país han de saber de què parlen i haver viscut les seves professions, sobretot en casos com el d’un ministre d’Educació o de Salut. 
 
–En alguna ocasió també ha manifestat que el PS és l’única opció viable per Andorra. 
–De moment, el Govern de DA no el puc criticar, perquè està pràcticament renovat i li vull donar un vot de confiança, però en els últims vuit anys aquesta formació ha fet moltes, moltes coses malament i ha perjudicat moltíssim el país, sobretot amb la seva falta de transparència i de planificació. 
 
–Què opina del pacte entre Demòcrates i Liberals?
–Penso que a DA li ha tocat la loteria, però a Liberals li sortirà molt car. Vull pensar que els electors liberals els castigaran en les properes eleccions perquè no és normal que es passessin tota la campanya criticant els demòcrates i que després fessin un pacte amb ells sense demanar pràcticament res a canvi. Crec que en les comunals del desembre Liberals farà pactes amb DA, perquè si van sols tindran un fracàs absolut. Ara, que DA vulgui ja és una altra història.
 
–Llavors d’Acord no es repetirà.
–D’Acord va funcionar en les últimes eleccions generals i va fer la feina que havia de fer. 
 
–El PS se sent traït?
–Nosaltres ens vam mantenir en els nostres ideals. Qui s’ha traït a sí mateix ha estat Liberals, que ha fet un Ciudadanos: ara sóc d’aquest partit i després d’aquell altre. El PS no s’ha sortit mai del camí.
 
–I el PS com planteja les eleccions comunals?
–Encara no podem avançar res, però els comitès locals ja hi estan treballant. La primera reunió serà la primera setmana de setembre. 
 
–Cada parròquia tindrà les seves prioritats?
–Sí, cada parròquia és diferent, però sí que m’agradaria que hi hagués més col·laboració.
 
–Col·laboració de quin tipus?
–Penso sobretot en Escaldes-Engordany i Andorra la Vella. No té sentit que encara que siguin parròquies diferents, tu vagis per l’avinguda Carlemany i, de cop, passis a Meritxell i canviï absolutament tot. Em sembla lleig i que demostra la poca col·laboració entre els comuns, sobretot sent ambdós del mateix partit. Passi el que passi al desembre, crec que cal més entesa entre parròquies.
 
–Justament, en aquestes darreres setmanes amb el pilot d’enduro que va entrar a la Vall del Madriu s’ha vist que no hi ha un posicionament clar entre els comuns implicats.
–Sí, no hi ha una ordinació conjunta. És una llàstima perquè el Madriu és el nostre tresor i l’hem de cuidar al màxim, i això requereix la implicació de tots.

Pàgines

Subscriure a PS als mitjans