Partit Socialdemòcrata

El PS reclama que els canvis a la xarxa viària hagin de seguir sent ratificats per llei

Crea: 05/03/2016 - 12:04
La rotonda del Pont Pla, un punt clau de la xarxa viària.
Els consellers del Partit Socialdemòcrata (PS) han presentat una esmena a la totalitat a la llei de designació de carreteres i de gestió de la xarxa viària. A banda, també n’han presentat dinou de parcials que, entre altres objectius, persegueixen mantenir que els canvis que en el futur es vulguin implementar en aquestes infraestructures hagin de ser ratificats mitjançant un projecte legislatiu.
 
Rosa Gili ha explicat que, a l’entendre del PS, el text presenta mancances, a més de modificar de forma substancial el model actual de control de la xarxa viària. “Hi ha un canvi de concepte molt important”, ha apuntat la consellera per justificar la presentació de l’esmena a la totalitat. Així, indica, “es permetria que es fessin canvis en la titularitat o a les amplades” per part de Govern o comú sense cap control des del Consell General. Des del PS “volem tornar a l’escenari anterior, que deia que qualsevol modificació havia de ser instrumentada per llei”, ja que “quan parlem de titularitat o configuració de carreteres és un tema prou important perquè el parlament estigui assabentat i es posicioni”.
 
A més, s’han elevat fins a 19 esmenes parcials al text. Un dels objectius bàsics de moltes d’elles és, justament, garantir que qualsevol canvi que es vulgui impulsar a una carretera de la xarxa hagi de tenir el vistiplau del Consell General a través de la ratificació d’una llei. Això afectarà tant a possibles traspassos de titularitat als comuns com a variacions a les mateixes vies, com ara l’amplada. 
 
El PS, de fet, posa en relleu que ja s’han tirat endavant alguns canvis sense que aquests hagin passat, com estipula la normativa actual, pel ple del Consell. En concret, el darrer pla sectorial de carreteres, que modifica aspectes com l’amplada o la denominació (principals o secundàries) d’algunes vies s’ha fet, explica Gili, sense seguir el procediment requerit en la llei en vigor. “El pla que es va publicar per part del Govern en funcions [al 2015] canvia coses que havien de ser validades per llei i, ara, se li vol donar validesa a posteriori”, ha criticat la parlamentària socialdemòcrata, una situació que “no podem acceptar perquè planteja coses que no sabem a què es refereixen i què és el que les motiva”. Per això, i així ho demanen a les esmenes, “és necessari elaborar-ne un de nou”. 
 
Les esmenes del PS també apunten a altres punts que, a l’entendre de la formació, grinyolen en el projecte legislatiu. És el cas del nom oficial d’algunes carreteres, que no segueixen el Nomenclàtor andorrà. Per això, la darrera de les esmenes corregeix aquests errors així com l’amplada de diverses vies secundàries que travessen més d’una parròquia. Com remarca la motivació, el mateix Govern, en resposta a una demanda d’informació formulada per Gili, indica que, en aquests casos, cal 13 metres d’amplada, requisit que no es complia amb, per exemple, la carretera de Vila-Beixalís o el coll d’Ordino i la carretera de Montaup, entre d’altres.
 
Des de la formació, també es modifica la disposició derogatòria que vol deixar sense efecte tant la llei actual com altres disposicions que puguin ser contràries al text que es vol aprovar. L’esmena presentada admet eliminar el text de 2005 però no així les altres ordinacions, ja que “no s’han justificat ni s’han especificat”.