Partit Socialdemòcrata

Resposta a la pregunta sobre el seguiment per part del Consell Assessor del Patrimoni Cultural de l’estat i de la gestió del patrimoni cultural, en general, i dels entorns

Crea: 04/18/2017 - 11:51
El pont de la Margineda, amb la benzinera en obres (Bon Dia).

Preguntes escrites en relació al seguiment per part del Consell Assessor del Patrimoni Cultural de l’estat i de la gestió del patrimoni cultural, en general, i dels entorns de protecció dels béns d’interès culturals, en particular. 

Segons l’article 5 de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural d’Andorra, entre les tasques encomanades al Consell Assessor del Patrimoni Cultural, li correspon avaluar un cop l’any l’aplicació de la llei i l’estat general del patrimoni, i fer públics els resultats (art. 5.4d).
 
1. El darrer informe es va elaborar el 2011 i posteriorment, el Govern no en va acordar la seva publicació o comunicació?
El darrer informe d’Avaluació de l’acompliment de la Llei 9/2003 del 12 de juny del patrimoni cultural es va realitzar al 2013. I no ha estat publicat.
 
Des de l’aprovació de la Llei 9/2003 del 12 de juny del patrimoni cultural s’han elaborat quatre  avaluacions que no han estat publicades. Les avaluacions han estat encarregades pels diferents consells assessors amb l’objectiu de tenir una eina per valorar l’acompliment del marc legal vigent. Convé destacar que l’informe-avaluació de l’Acompliment de la Llei 9/2003 del 12 de juny del patrimoni cultural 2008-2010, elaborat per la pedagoga Sílvia Puente Rodríguez, introdueix un aspecte rellevant en el plantejament de les altres avaluacions realitzades: l’anàlisi extern.
 
En aquest sentit, cal dir també que, durant el 2016, les avaluacions han estat trameses a l’actual Consell Assessor amb l’objectiu d’analitzar-les i poder establir un model avaluatiu a seguir. Durant la reunió de treball del Consell Assessor del dia 13 de  gener de 2017 es va decidir encarregar un informe anual de l’acompliment del marc legal vigent en matèria de patrimoni cultural i fer-la pública (Expedient del Consell Assessor, Acta 1/2017). A la reunió també es va plantejar la possibilitat de fer públiques les avaluacions anteriors efectuades des de l’entrada en vigor de la Llei 9/2003 del 12 de juny del patrimoni cultural.
 
2. Des de l’entrada de l’executiu del Govern de DA s’han estat fent aquestes avaluacions? Quantes se n’han fet?
Per contestar la pregunta amb el màxim de rigor, cal remarcar que, segons l’expedient del Consell Assessor, s’han realitzat quatre avaluacions des de l’aprovació de la Llei 9/2003 del patrimoni cultural. La primera avaluació es va aprovar al 2005 durant el  mandat del Sr. Montané com a ministre responsable de la Cultura (Actes 2005). La segona avaluació es va presentar al 2007 durant el mandat del Sr. Minoves. El document es va aprovar al 2008  tal com es recull a l’Acta 3/2008 del Consell Assessor. La tercera avaluació es va aprovar al 2011 durant el mandat de la Sra. Vela,  tal com es recull a l’Acta 2/2011. I la quarta avaluació va ser aprovada al 2013, moment en què el Consell Assessor estava presidit pel Sr. Esteve tal com queda reflectit a l’Acta 1/2014. 
 
Durant la reunió del 13 de gener l’actual Consell Assessor va decidir per unanimitat realitzar una avaluació anual, com determina el marc legal vigent, tot i que possiblement no sigui un període suficientment ampli per avaluar les accions en l’àmbit de la protecció patrimonial. Una de les raons que explica que les avaluacions no hagin estat anuals fins ara. Tot i així, s’ha decidit fer l’avaluació anual i establir un model de document amb un plantejament descriptiu de les accions. I s’ha decidit també encarregar una avaluació periòdica que realitzarà una empresa externa, amb una voluntat auditora. La proposta de l’actual Consell Assessor és que l’avaluació externa s’hauria d’elaborar cada tres anys coincidint amb la vigència de nomenament de les vocalies del Consell Assessor (Article 5 Consell Assessor Llei 9/2003 del Patrimoni Cultural).
 
En aquest moment el Departament de Patrimoni Cultural està realitzant l’avaluació anual del 2016. I el Consell Assessor ha decidit encarregar a l’empresa andorrana R Consultors l’Avaluació de l’acompliment de la Llei 9/2003 de patrimoni cultural des de 2013, i analitzar l’impacte de la Llei 15/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural d’Andorra.
 
3. S’han fet els informes sobre els entorns adjudicats a partir del 2011? Quins són aquests?
Els estudis dels entorns de protecció dels béns d’interès cultural que es van adjudicar entre 2012 i 2013 s’estan revisant i adaptant a la modificació a l’actual marc legal. Cal recordar que l’aprovació de Llei 15/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural introdueix canvis significatius en el plantejament de la delimitació dels entorns de protecció dels béns d’interès cultural tal com s’estaven elaborant fins a la modificació del marc legal vigent
 
A mesura que hi hagi noves propostes d’entorns de protecció dels béns d’interès culturals per part de l’equip tècnic del Departament de Patrimoni Cultural, està previst que puguin ser avaluades al Consell Assessor. 
 
4. En quin estat es troben els entorns de protecció que van ser externalitzats? El cost total de l’externalització és de 74.000 euros
 
4.1. Santa Maria i Sant Marc d’Encamp (adjudicat el 28-12-2012)
 
4.2. Sant Serni de Nagol (adjudicat el 28-11-2012)
 
4.3. Sant Romà de les Bons i la Torre dels Moros (adjudicat el 19-08-2012)
 
4.4. Sant Serni de Llorts (adjudicat el 11-12-2013)
 
4.5. Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana (adjudicat el 11-12-2013)
 
4.6. Casa Rossell, casa d’Areny-Plandolit i Sant Corneli d’Ordino (adjudicat l’ 11-12-2013)
 
Tal com s’especifica en la resposta a la pregunta anterior, els estudis i propostes dels entorns de protecció dels béns d’interès cultural adjudicats entre 2012 i 2013, que s’enumeren en la pregunta, s’estan revisant i adaptant a l’actual marc, la Llei 15/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural. Sempre que ha estat factible, s’ha encarregat als arquitectes responsables dels entorns que han estat externalitzats l’actualització de les propostes de delimitació i de protecció. 
 
Quan hagi finalitzat el treball de revisió tècnica, les propostes dels entorns de protecció es presentaran als membres del Consell Assessor per conèixer la seva valoració i posició al respecte. De fet, el dia 25 d’abril hi ha programada una sessió de treball d’aquest òrgan consultiu per tractar la gestió dels entorns de protecció dels béns d’interès cultural i analitzar les propostes de protecció que s’estan elaborant.
 
5. Quan pensa el Govern aprovar aquests entorns? Quins han estat els criteris que han portat a aprovar l’entorn de protecció del Santuari nou i santuari vell de Meritxell? (adjudicat el 19-09-2012)
El Govern té previst continuar treballant en l’aprovació definitiva dels entorns de protecció dels béns immobles d’interès cultural. En el mateix sentit de les respostes a les dues preguntes anteriors, els tècnics del Departament de Patrimoni Cultural estan treballant en l’adaptació del plantejament dels entorns a les directrius que marca la Llei 15/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural.
 
Els entorns de protecció dels béns d’interès cultural que es troben en fase de publicació  i en període d’al·legacions són els entorns de protecció del santuari vell i el santuari nou de Meritxell i l’entorn de protecció de l’església de Sant Marc i Santa Maria a Encamp. Els entorns de protecció dels béns d’interès cultural que es troben en fase de revisió i de treball són: Sant Serni de Nagol, Sant Serni de Llorts, Sant Romà de les Bons i la Torre dels Moros, la Casa Rossell, la casa d’Areny-Plandolit i Sant Corneli d’Ordino. Actualment des del Departament de Patrimoni Cultural s’està establint un nou calendari de treball. 
 
El plantejament tècnic emprat per a l’estudi dels entorns de protecció del santuari nou i el santuari vell de Meritxell respon als criteris metodològics aprovats pels membres que composaven el Consell Assessor de 2009, i que es van publicar a través d’un edicte: Recomanacions ministerials sobre la metodologia relativa als entorns de protecció dels béns d’interès cultural així com els documents constitutius dels projectes o les intervencions sobre els béns culturals immobles de l’Inventari general del patrimoni cultural i en els entorns de protecció (BOPA Edicte del 26-5-2009). La proposta dels entorns situats a Meritxell s’ha adaptat a les directrius que marca la Llei 15/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural.
 
Convé dir que s’ha demanat col·laboració al Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra per analitzar la gestió del patrimoni cultural immoble (Reunió amb el COAA del 23 de febrer de 2017).
 
6. Per quina raó no s’ha tancat l’entorn de protecció de Sant Martí i Mola i serradora de la Cortinada, publicat el 2-2-2011? 
El ministeri responsable de la cultura va decidir no continuar el procés de delimitació dels entorns de protecció de Sant Martí i la mola i la serradora de cal Pal de la Cortinada, anunciat mitjançat un edicte (BOPA 2-2-2011) davant les al·legacions que va suscitar per part d’entitats públiques i privats. És convenient recordar els problemes jurídics que el Departament de Patrimoni Cultural va haver d’afrontar durant el procés de delimitació d’alguns entorns de protecció dels béns d’interès culturals. Des del ministeri es va optar per la prudència i el replantejament dels entorns de protecció que s’estaven duent a terme.
 
Actualment l’equip tècnic del Departament de Patrimoni Cultural té previst treballar en la redefinició dels entorns de protecció definitius de l’església i les dues petites infraestructures industrials de la Cortinada en funció del que marca la Llei 15/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural.