Partit Socialdemòcrata

Intervenció de Gerard Alís en el debat de presa en consideració de la llei d'empreneduria

Crea: 03/29/2017 - 19:24
Alis amb Gili i López, al Consell General.

Intervenció de Gerard Alís en el debat de presa en consideració de la llei de suport als emprenedors, la seva internacionalització i el seu finançament (29-03-2017)

La llei de suport als emprenedors, la seva internacionalització i el seu finançament, que els socialdemòcrates hem presentat pretén ser l'eina fonamental per l'impuls de l'emprenedoria a Andorra.
 
La crisi econòmica iniciada l'any 2008 a la major part de països desenvolupats, i a Andorra també, ha comportat per moltes persones la necessitat de reinventar-se, de convertir-se en empresaris, i això ja sigui per desenvolupar de forma autònoma allò que venien fent de forma assalariada, sigui per explotar una idea o un invent propis, en resposta als canvis de la nostra societat.
 
Partint d'aquest context als socialdemòcrates ens semblava molt escaient i necessari que el Principat d'Andorra la possibilitat d'establir una normativa que reguli l'activitat emprenedora amb l'objectiu de fomentar-la i crear un substrat empresarial que contribueixi a la dinamització econòmica del país; de fet durant el debat d'orientació política de l'octubre del 2015 el company Pere Lopez ja va avançar aquesta iniciativa legislativa, i avui honorem aquell compromís presentat davant d'aquesta cambra aquesta proposició de llei.
 
Vull recordar que aquesta nova iniciativa legislativa s'emmarca dins del tarannà dels socialdemòcrates per lluitar contra l'atur mitjançant la reactivació econòmica i donar suport a la nostra economia, i juntament amb altres iniciatives legislatives (com per exemple, els programes per rehabilitació d'habitatges, la llei del comerç, la llei de cooperatives, etc...), pretén dotar el nostre país d'eines legals per assolir aquells objectius.
 
Centrant-me ja més en el text que posposem, aquest es divideix en tres grans àmbits. El primer el suport a l'emprenedoria, el segon la internacionalització dels emprenedors i el darrer en el finançament dels emprenedors.
 
Abans d'entrar a desglossar cadascun dels àmbits, vull manifestar que aquest estan extremament entrelligats entre ells, i és que per iniciar una empresa cal poder dotar d'estructures judiques que permeti efectuar l'activitat empresarial dins del marc legal establert, però cal poder començar a treballar dels del moment zero que neix la iniciativa, i alhora cal poder disposar de finançament, clau pel desenvolupament i creixement de tota empresa. Això justifica perquè en un sol text s'han encabit els tres àmbits que he exposat.
 
A) Entrant ja a exposar el contingut de la proposió de llei, com a part general, es regula l'objecte, l'àmbit d'aplicació territorial i sectorial de la llei així com el concepte d'emprenedor). En relació a l'àmbit sectorial hem acotat la llei a activitats relacionades als sectors tecnològic, biotecnològic, Investigació i Desenvolupament, medi ambient i economia verda, però també qualsevol altre sector on es potencien aquells sectors. La idea és mantenir fora de l'àmbit de la llei els sectors més consolidats en l'economia andorrana, i afavorir el desenvolupament de sectors que tradicionalment han comptat amb una menor presència al país. Però òbviament els beneficis i avantatges proposats poden ser estesos en el futur a altres sectors.
 
B) En relació a l'àmbit de l'emprenedoria, la proposició de llei preveu una sèrie de mesures destinades a fomentar-la en el nostre país.
 
1) Primer, per tal d'inculcar als nostres joves la importància de l'esperit emprenedor i crear una veritable cultura emprenedora com a principal motor del desenvolupament econòmic, s'incideix en la vessant educativa. D'una banda es promou la inclusió en els currículums educatius de secundària, batxillerat, formació professional i universitari, de matèries que comportin objectius i competències per consolidar l'esperit emprenedor. D'altra banda, s'estableix la formació continua del personal docent en matèries, competències i habilitats vinculades a l'emprenedoria.
 
2) Segon, es procedeix a la creació del Punt d'Informació a l'Emprenedor, que com a organisme destinat a facilitar, fomentar, i estimular l'esperit de l'emprenedor, proporciona tota la informació que pugui ésser d'interès, oferint totes aquelles mesures que s'adeqüin a les dimensions de l'empresa i a l'etapa de desenvolupament en què es trobi.
 
3) Tercer, es preveu la creació de programes de subvenció destinats a fomentar el desenvolupament de l'activitat d'emprenedoria mitjançant la posada a disposició de recursos financers a l'emprenedor.
 
4) Quart, es regulen dues noves figures jurídiques –"l'emprenedor persona física de responsabilitat limitada" i la "Societat Limitada d'Emprenedoria– que es beneficien d'avantatges específics. La primera vinculada a l'emprenedor persona física inclou una limitació quant a l'afectació del seu patrimoni personal per responsabilitat per deutes generats en l'exercici de la seva activitat econòmica o professional. La segona, deriva de la tradicional societat limitada, però amb certes especificitats respecte a l'objecte, el domicili, el capital social i amb uns estatuts socials estandarditzats.
 
5) Cinquè, es regula una sèrie de mesures amb l'objectiu de contribuir a una millora de les relacions de l'emprenedor amb les diverses administracions públiques simplificant els tràmits per a l'exercici de l'activitat.
 
L'objectiu és d'una banda simplificar i agilitzar els tràmits tant per iniciar l'activitat, de manera que des del primer moment que una persona vol ser emprenedora pugui començar a efectuar la seva activitat -sense perjudici del control a posteriori relatiu al compliment de la legalitat- i, d'altra banda reduir i facilitar de les obligacions d'informació durant l'exercici de l'activitat.
 
6) Finalment, es preveuen beneficis fiscals durant els primers anys d'activitat i noves deduccions per incentivar la reinversió dels benèfics. També s'amplien les reduccions en les cotitzacions a la CASS aplicables als treballadors per compte propi, pels inicis d'activitat.
 
C) En relació a la internacionalització dels emprenedors andorrans i també per la captació de talent estranger, la proposició de llei buscar a completar la normativa existent al principat en matèria d'obertura econòmica, fomentant estratègies públiques d'internacionalització de l'economia, i regulant l'entrada d'estrangers que siguin emprenedors d'acord amb la mateixa llei.
 
D) En relació al finançament dels emprenedors la llei introdueix mesures per facilitar-lo.
Com ja he dit tota iniciativa empresarial està vinculada a l'obtenció d'un finançament per dur-la a termes. Per això vam considerar oportú incloure aquest apartat en la proposició de llei. Tot i això aquesta part va més enllà que l'àmbit estricte de la llei, dirigint-se també a PIMEs i empresaris de tots els sectors d'activitats.
 
Les mesures previstes poden ser agrupades en dos grups:
 
Primer per millorar el finançament, es regula la possibilitat d'emetre de deute per part de SA i SL, i es dota de més garanties a la PIME's per tal d'assegurar la continuació de les línies de finançament que tinguin atorgades.
 
Segon, s'introdueix en el nostre ordenament jurídic les plataformes de finançament participatiu, més conegudes com a "Crowfunding". Així es preveu una regulació àmplia d'aquest finançament alternatiu, tant des de la vessant de regulació de les entitats que es dediquin a fer de plataformes, com dels promotors de projectes que operin a través de les dites plataformes, i també des de la vessant de protecció dels inversors.
 
I fins aquí la presentació de les principals línies de la proposició de llei que sotmesa a consideració d'aquesta cambra. Estem convençuts que es tracta d'un text innovador i ambiciós que pot aportar molt a la nostra economia.
 
De fet hem presentat al text a diversos agents econòmics del país, que han vist amb molts bons ulls la iniciativa, considerant que pot afavorir l'esperit i les iniciatives emprenedors al nostre país.
 
Acabaré, com no pot ser d'altra manera, fent una breu referència al criteri del Govern emès en relació al text de proposició de llei. La veritat és que ens ha sobtat el mateix, per quan tendeix a fer un llarg repàs de les iniciatives efectuades pel Govern en matèria econòmica, buscant a veure dificultats en el text, sense però valorat cap dels aspectes positius que la iniciativa presenta en relació a l'emprenedoria i el foment d'aquesta. Tot això, cal destacar-ho, acaba concloent que comparteix plenament l'esperit de la proposició de llei.
 
Podem entendre alguns dels neguits expressats en el criteri, però pensem fermament que no han de ser un impediment per avançar cap al futur i permetre als nostres ciutadans, als nostres emprenedors d'iniciar i continuar una activitat econòmica, procurant des del sector públic acompanyar a aquells emprenedors en aquella aventura, ja dura de per si, dotant-nos de normes que fomentin l'activitat empresarial i la facin extensiva per tots els ciutadans que vulguin llançar-se a emprendre.
 
I acabo demanant a tots els consellers i conselleres, vulguin acceptar avui la presa en consideració de la proposició de llei, de manera que puguem debatre el text en comissió rebent i incorporant al mateix totes les millores possibles que de ben segur la resta de grups aportaran.